Het Gasthuis zorgt voor kwaliteit en tevredenheid,
maar ook voor uw privacy.
Privacy
Uw privacy is voor het Gasthuis van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming, waarin is geregeld hoe met uw persoonsgegevens moet worden omgegaan. Hierin staat ook dat wij aan moeten kunnen tonen dat wij ons aan de wet houden en zijn wij verplicht een functionaris gegevensbescherming aan te stellen. In deze verklaring hebben wij op beknopte wijze de verplichtingen van Gasthuis St. Jan de Deo en de rechten van cliënten (of hun vertegenwoordigers) beschreven.
ANBI-status
Het Gasthuis heeft een ANBI-status. Dit houdt in dat het Gasthuis zich nagenoeg geheel inzet voor het algemeen belang en moet zich hiervoor aan een aantal plichten houden. Deze zijn terug te lezen in het document Publicatieplicht ANBI
Kwaliteit
In 2024 is het Generiek Kompas 'Samen werken aan kwaliteit van bestaan' van kracht gegaan. Het Generiek Kompas draait om het verbeteren van de kwaliteit van leven voor mensen met een zorgvraag. Het biedt een nieuwe manier van kijken naar zorg, waarbij de nadruk ligt op wat mensen zelf kunnen en hoe zorg daarop kan aansluiten. Dit helpt om de regie meer bij de persoon zelf te leggen en zorgt ervoor dat beschikbare zorg zo efficient mogelijk wordt ingezet.
De bouwstenen van het kompas richten zich op:
- Kwaliteit van bestaan: Het leven dat iemand wil leiden staat centraal, ongeacht de locatie of de zorgvorm.
- Samenwerking: Mantelzorgers, zorgprofessionals en het sociale netwerk werken als een team rondom de persoon met een zorgvraag.
- Preventie: Voorkomen van een grotere zorgvraag door te kijken naar wat mensen zelf en samen kunnen.
- Flexibiliteit: Het kompas past zich aan verschillende fases van zorg aan, van ondersteuning thuis tot complexe zorg in een verpleeghuis.
Het generiek kompas biedt handvatten voor gesprekken over passende zorg en stimuleert leren en ontwikkelen om samen te werken aan zorg die aansluit bij de behoeften van de persoon. In het kwaliteitsbeeld staat beschreven hoe het Gasthuis in het verleden, heden en in de toekomst activiteiten opzet en uitvoert op basis van de bouwstenen. Eén van de onderdelen in het kwaliteitsbeeld is hoe er in het Gasthuis continu geleerd en gereflecteerd wordt.
Daarnaast werkt het Gasthuis met een jaarplan en presenteert het haar activiteiten en resultaten in het bestuursverslag 2023.
Medewerkerstevredenheid
Onlangs heeft het Gasthuis weer onderzocht hoe tevreden de collega’s zijn. Dat doen we iedere 2 jaar. De resultaten worden vergeleken met landelijke cijfers. Zo weten we of we op de goede weg zitten, of juist niet. De resultaten zijn op alle 4 de thema’s beter dan landelijk.
2019 | Landelijk | Gasthuis Millingen |
---|---|---|
Werkbeleving | 7.5 | 7.9 |
Mogelijkheid tot veranderen | 6.1 | 7.0 |
Bevlogenheid | 8.3 | 8.5 |
% collega’s die een 8 of hoger geven | 3,8 | 19,7 |
Cliënttevredenheid
Elk jaar meten we de tevredenheid van onze bewoners om de ervaringen van het wonen en de zorg te meten in het Gasthuis. We vinden het belangrijk om te weten wat er goed gaat, maar zeker ook welke punten nog aandacht verdienen.
In november 2023 is het cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) gehouden onder de bewoners van Klein Millingen, Het Zeeland en Klein Amerika, en de aanleunwoningen waar het Gasthuis VPT levert.
Gemiddeld krijgt het Gasthuis een 7,8 als algemeen cijfer.
Bewoners zijn over het algemeen tevreden over het wonen, de maaltijden, de veiligheid en de zorg in het Gasthuis. De resultaten van het CTO laten zien dat het Gasthuis het afgelopen jaar haar dienstverlening heeft kunnen behouden en zelfs verbeteren. Uiteraard blijven er aandachtspunten waaraan gewerkt moet worden. Daarbij is er extra aandacht voor de thema’s: participatie, mentaal en lichamelijk welbevinden en communicatie.
In deze infographic leest u een samenvatting van de resultaten van het cliënttevredenheidsonderzoek.
Wet zorg en dwang (Wzd)
De Wet zorg en dwang regelt sinds 1 januari 2020 de rechten bij onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname van mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening (zoals dementie). Om onvrijwillige zorg te mogen verlenen is het Gasthuis in het locatieregister voor zorgaanbieders opgenomen. Ieder halfjaar moet het Gasthuis verantwoording afleggen over de onvrijwillige zorg die er geleverd is. In het eerste halfjaar van 2020 is er geen onvrijwillige zorg verleend in het Gasthuis. Na ieder halfjaar zal er opnieuw gekeken worden hoeveel onvrijwillige zorg er geleverd is en indien dit het geval is wordt er een analyse gemaakt.
Heeft u vragen over de Wet zorg en dwang dan kunt u informatie vinden op de website en bij onze cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en Dwang.
Klokkenluidersregeling
Binnen Gasthuis Millingen is er een klokkenluidersregeling. Deze regeling zorgt ervoor dat medewerkers zich veilig voelen om (het vermoeden van) een misstand te melden en dat deze melding ook op de juiste plek terecht komt.
Een goede klokkenluidersregeling is belangrijk voor een open en veilige organisatiecultuur, waarin medewerkers zich verantwoordelijk voelen en betrokken bij hun organisatie. Voor Gasthuis Millingen, als zorginstelling, is de klokkenluidersregeling een belangrijk onderdeel van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Spelletjes blíjven inspireren.

Het Gasthuis heeft ook een eigen winkeltje!

Wat is koffie zonder een lekker koekje?